Dotazník designu pracovní pozice (WDQ) : Validační studie českého překladu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Československá psychologie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | abstrakt článku na webu časopisu |
Klíčová slova | work design; work characteristics; psychometric analysis; questionnaire adaptation |
Přiložené soubory | |
Popis | Cíle. Cílem studie bylo posoudit psychometrické charakteristiky nové české adaptace dotazníku designu pracovní pozice (Work Design Questionnaire, WDQ) měřícího 21 pracovních charakteristik. Vzorek a metoda. Celkem 461 respondentů pracujících v českých organizacích vyplnilo českou verzi WDQ. Kvůli posouzení konvergentní validity vyplnili také 4 další dotazníky. Výsledky. Konfirmační faktorová analýza WDQ ukázala podobnou shodu 21-faktorového modelu s daty (RMSEA = 0.046; CFI = 0,89; TLI = 0,88) jako v případě původního dotazníku v angličtině. Standardizované faktorové náboje jednotlivých položek byly vysoké (lambda = 0,60 až 0,90), pouze položka WDQ25 nebyla sycena faktorem složitost práce (lambda = .21) v souladu s teoretickým modelem. Tuto položku autoři doporučují nezahrnovat do škály složitost práce, protože má v české i anglické verzi dva možné významy a nemusí být respondenty chápána v souladu s obsahem subškály. Všechny subškály WDQ prokázaly vnitřní konzistenci (omega = 0,75 až 0,96) s výjimkou subškály sociální opory (omega = 0,64). Konvergentní validitu subškál dotazníku podporují vztahy s pracovními spokojeností, závazkem k organizaci, vnitřní motivací a vnímaným vlastním výkonem. Projevila se také kriteriální validita subškály spolupráce mimo organizaci, jejíž skór se lišil u respondentů pracujících ve službách a prodeji a respondenty na ostatních pracovních pozicích. Limity. Ve vzorku převažují vzdělanější respondenti a respondenti vykonávající duševní práci. Data o pracovních charakteristikách i závislých proměnných pochází ze stejného zdroje, ze sebehodnocení respondentů. |
Související projekty: |