Možnosti začlenění expresivní terapie do pedagogické práce se středoškolskou mládeží

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

VENCLÍKOVÁ Petra HORÁČEK Radek

Rok publikování 2019
Druh Uspořádání konference
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Moje disertační práce vycházející z dlouholeté pedagogické praxe pedagoga se zaměřením na výtvarnou výchovu a souběžně i poradenskou činnost výchovného poradce se zabývá možností zařazení expresivních terapií do pedagogické práce se středoškolskou mládeží. Cílem mého výzkumu týkajícího se středoškolských žáků v Ostravě a okolí Beskyd je upozornit pomocí kresby a obrazu na problematiku skupiny adolescentů ohrožených nejčastěji prostředím svého domova. U žáků se projevují známky únavy, apatie, sebepoškozování, nesoustředěnosti a nezájmu o studium. Mají stále větší problém s verbální komunikací. V souvislosti s jejich pozorováním žáků jsem v rámci explanačního výzkumu, který je zaměřen na praxi, provedla pedagogickou diagnostiku kreseb, s jejíž pomocí jsem hledala příčiny problémů žáků, kteří jinak než pomocí kresby nekomunikují. Získanou kresbu s informacemi a obrazem žákova problému předkládám, dle doporučení metodologie předních psychologů, jako materiál k dalšímu šetření do rukou odborníků. Kresba zde tvoří významný článek pro rychlé zprostředkování informace, bez které by ke komunikaci jinak nedošlo. Sběr dat jsem porovnávala s teoretickými studiemi a hledala podložené metodologické souvislosti a podobnosti v oblasti výtvarné výchovy. Součástí výzkumu bylo i zkoumání arteterapie, patopsychologie a etopedie, jelikož to práce výchovného poradce vyžaduje. Podkladem byla také výtvarná díla předních umělců pocházejících z Ostravska a okolí poukazujících na souvislosti současných rodin a žáků v Moravskoslezském kraji. Porovnání uměleckých děl se současnými díly i obrázky žáků dokazují, že problematika, kterou ve výzkumu otevírám, má hluboké opodstatnění a souvisí s ekonomikou tohoto kraje. Praktická část obsahuje návrh na školní zahradu a návrhy výtvarných etud s využíváním expresivních terapií se zaměřením na arteterapii v praxi. Práce by měla posloužit jako podpora možnosti zařadit expresivní terapii do výuky na středních odborných školách a cíleně se zaměřit na spolupráci pedagogů s výchovnými poradci a školními psychology. V souvislosti s výzkumem zahrnuje disertační práce odborně zaměřenou metodologii na inkluzi na součinnost práce pedagoga a výchovného poradce, aby bylo možné odůvodněně porozumět žákovu chování i jeho zdravotním omezením v běžném i školním životě. Závěr práce upozorňuje na odborné vzdělávání v oblasti psychologie a nabízí otázky k dalšímu řešení pro akademickou půdu. Příloha disertační práce je doložena případovými studiemi s kresbami žáků, dokazujícími, že kvalita tvořivé práce s mládeží se na středních odborných školách závažným způsobem snižuje. Zároveň je návodem k zamyšlení jak přispět ke zkvalitnění pedagogické práce a zlepšit postavení žáka ve škole. Problematika týkající se středoškolské mládeže je celospolečenským jevem, obrazem naší společnosti. Tvůrčí přístup k těmto otázkám by mohl být pro jejich budoucí rozvoj přínosem a měl by být aktivně podpořen. Nasbíraná data v podobě kolem 200 fotografií, kreseb by v podobě prezentace v PowerPointu nebo jako kniha mohl sloužit jako metodická příručka pro speciální pracovníky ve školství a poradenské činnosti se zaměřením na práci s mládeží. Výzkum by měl pomoci při vytváření podpůrných programů pro mládež zaměřených na zlepšení jejího duševního zdraví a jejímu vedení ke tvořivé práci.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.