Teachers' gaze over space and time in a real-world classroom
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Journal of Eye Movement Research |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://bop.unibe.ch/JEMR/article/view/JEMR.13.4.1?fbclid=IwAR1khJa632Cb-i8CHBairVPhTT2tE1SrirYO3QGWXaX5yFEcW0uBNfQwxBI |
Doi | http://dx.doi.org/10.16910/jemr.13.4.1 |
Klíčová slova | eye movements; eye tracking; attention; region of interest; individual differences; gaze |
Popis | Sledování tváří žáků a jejich řeči těla, kontrola jejich pracovních listů a udržování očního kontaktu je klíčovým rysem kompetencí učitele. Za klíčovými rysy kompetencí učitele lze považovat sledování tváří s řeči těla žáků, kontrola pracovních materiálů a udržování očního kontaktu. Nová technologie mobilního sledování očích pohybů poskytuje výzkumníkům možnosti prozkoumat výuku z pohledu učitele, ale také přináší mnoho nových metodologických otázek. Tato studie měla za cíl prozkoumat distribuce pozornosti učitelů: počet a délku pohledů na žáky či závislost pohledu na pohlaví žáků, na školních výsledcích a na uspořádání třídy. Výsledky ukazují, že pohled učitele byl rozložen nerovnoměrně v prostoru i čase. Učitelé se na nejsledovanější žáky dívali 3–8krát častěji než na nejméně sledované žáky. Žáci, kteří seděli v první řadě a ve střední části, dostávali výrazně větší pozornosti než ti, kteří seděli mimo tuto zónu. Všichni tři učitelé uskutečnili více jednorázových pohledů, pokud se dívali na studenty, ale nebyl patrný žádný oční kontakt, při vzájemném pohledu nebo pohledu na výukový materiál. Rozložení pohledu tří učitelů se také lišilo napříč hodinami. Výsledky jsou cenné pro pochopení chování učitelů v reálných třídách, ale také poukazují na význam výběru vhodného designu ve výzkumu sledování očního pohybu. |
Související projekty: |