Sekvence a objekty, příspěvek k poznání formálních východisek spektrální hudby

Autoři

HAAS Petr

Rok publikování 2020
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Musicologica Brunensia
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Digitální knihovna FF MU
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2020-1-8
Klíčová slova Xenakis; spectral music; computer assisted composition; stochastic music program
Popis Tento text se věnuje formálním východiskům spektrální hudby. Předmětem jeho zájmu je základní koncept vznikání skladby, jenž spočívá ve vytváření sekvence zpracovávaných "objektů" určených primárně výškou tónu. Koncept se stal paradigmatický v oblasti tzv. počítačem asistované kompozice a jeho formalizaci reprezentuje prototyp nástroje pro počítačem asistovanou kompozici Esquisse (1987) vzniklý v Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) pro potřeby skladatelů sdílejících ideová východiska spektrální hudby. Poukazováno je přitom na podobnost, kterou tento koncept vykazuje při srovnání s kompozičním myšlením Iannise Xenakise uplatněným při tvorbě Stochastic Music Program (1962). Text vychází z analýzy nástroje Esquisse provedené s využitím doposud nepublikovaného manuálu, jenž byl interním dokumentem IRCAMu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.