Sekvence a objekty, příspěvek k poznání formálních východisek spektrální hudby
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Musicologica Brunensia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/MB2020-1-8 |
Klíčová slova | Xenakis; spectral music; computer assisted composition; stochastic music program |
Popis | Tento text se věnuje formálním východiskům spektrální hudby. Předmětem jeho zájmu je základní koncept vznikání skladby, jenž spočívá ve vytváření sekvence zpracovávaných "objektů" určených primárně výškou tónu. Koncept se stal paradigmatický v oblasti tzv. počítačem asistované kompozice a jeho formalizaci reprezentuje prototyp nástroje pro počítačem asistovanou kompozici Esquisse (1987) vzniklý v Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) pro potřeby skladatelů sdílejících ideová východiska spektrální hudby. Poukazováno je přitom na podobnost, kterou tento koncept vykazuje při srovnání s kompozičním myšlením Iannise Xenakise uplatněným při tvorbě Stochastic Music Program (1962). Text vychází z analýzy nástroje Esquisse provedené s využitím doposud nepublikovaného manuálu, jenž byl interním dokumentem IRCAMu. |
Související projekty: |