Konstrukce Inventáře kariérních kompetencí - teoretický model
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Citace | |
Popis | Kompetence pro řízení vlastní kariéry neboli Career Management Skills (CMS), jsou bohatě skloňovaným pojmem na poli kariérního poradenství a rozvoje. Evropská unie dokonce vydala několik nástrojů, které se zabývají možnostmi jejich aplikace do národních vzdělávacích rámců. V České republice bohužel žádná taková ucelená aplikace neexistuje, s náznaky se můžeme setkat v rámci průřezových témat v RVP pro základní a střední vzdělání. O tom, jak jsou tato průřezová témata ale realizovaná (a zda vůbec), nicméně už nemáme žádné informace. To stejné platí o rozvoji kariérních kompetencí v terciálním vzdělávání, resp. i v zaměstnání, pro které potom nemáme ani žádná doporučení ani vodítka. Důvody jsou různé. Kariérní poradenství nemá jasně definované vstupy a výsledky jsou tak spíše souborem více různých zdrojů, nejsme schopni porovnávat dostupné důkazy vyplývající z různých studií, protože se od sebe příliš liší, nemáme jednotná měřítka pro dopady kariérního poradenství a z důvodu rozdílných kontextů politických, historických, kulturních i kurikulárních není možné ani přebírat intervence z jiných zemí. Stejné problémy jako celé kariérní poradenství potom provázejí i koncept CMS. Každý zdroj o CMS popisuje jiné kompetence a jinak je definuje. Pokud ale nemáme jednotnou definici, nejsme schopni jejich míru ani rozvoj měřit globálně, nejsme schopni objektivně sledovat posun klientů KP, nejsme schopni porovnávat mezi sebou různé intervence zaměřené na KP a nemáme tak ani informace o jejich efektivitě, což může být velký handicap zvláště při tvorbě politik a snaze KP zviditelnit. Autoři příspěvku definovali, na základě dostupné literatury a modelů, CMS jako schopnosti, znalosti a dovednosti, které jsou potřeba pro získání, udržení a vytvoření si práce. Z toho vychází i teoretický model CMS rozdělený na čtyři základní, průřezové celky – jeden obecný a tři specifické pro získávání práce, udržení si práce a vytvoření si práce. Dohromady jsou potom celky rozdělené ještě do 18 konkrétních kompetencí. Příspěvek si klade za cíl představit tento teoretický model a 18 kariérních kompetencí a nastínit další cestu pro jeho empirickém ověření. |