Komedie Denise Ivanoviče Fonvizina ve zpracování Antonína Kurše na prknech Divadla bratří Mrštíků v Brně
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Předkládaný příspěvek si klade za cíl představit okolnosti vzniku divadelní inscenace komedie Denise Ivanoviče Fonvizina ?????????, respektive českého překladu Antonína Kurše – Maminčin mazánek, který byl od roku 1959 uváděn na prknech Divadla bratří Mrštíků v Brně. Právě v brněnském prostředí byla tato klasicistní ruská divadelní komedie Denise Ivanoviče Fonvizina inscenována až do pádu železné opony v roce 1989. Následující text má objasnit motivaci, která vedla divadelního kolektiv k uvedení díla spíše neznámého klasicistního dramatika. Autorka textu se nejdříve pokusí zachytit zásadní historické a politické momenty na pozadí velmi komplikovaného kulturního, a především divadelního poválečného ovzduší. Právě exkurz do kulturní politiky Československa od roku 1948 má pomoci snáze pochopit interpretaci překladu Fonvizinovy komedie včetně připojených autorských poznámek a také definovat její místo v komunistickém Československu, zejména v éře tzv. divadelního stalinismu. |
Související projekty: |