Learning French through English: students’ beliefs and motivations and the role of English as language medium

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod pracoviště Centrum jazykového vzdělávání. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Studium francouzštiny skrze angličtinu: motivace, postoje studentů a úloha angličtiny jako jazykového média
Autoři

VÁCLAVÍK Ladislav

Rok publikování 2020
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj CASALC Review
Fakulta / Pracoviště MU

Centrum jazykového vzdělávání

Citace
www https://journals.muni.cz/casalc-review/article/view/13401
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CASALC2020-2-3
Klíčová slova student beliefs; English-medium education; lingua franca
Přiložené soubory
Popis Angličtina se stala jazykem běžně používaným v oblastech, jako je obchod, diplomacie nebo cestovní ruch. Je to také médium, které umožňuje přenos znalostí a rozvoj myšlenek ve vědě a vzdělávání. Vědci a vysokoškoláci mohou v současné době pokračovat ve výzkumu a studiu v laboratořích a na univerzitách po celém světě s využitím angličtiny jako jazyka vzdělávacího procesu. Díky tomu mají přístup ke znalostem ve svých příslušných oborech prostřednictvím angličtiny, a to platí i pro studium dalších jazyků. Učení se cizího jazyka pomocí angličtiny přináší různé výzvy, počínaje úrovní angličtiny u studentů až po vlivy, které může mít angličtina na proces osvojování. Studenti také mohou zastávat postoje k učení druhého jazyka (L3), která se liší od postojů ohledně učení angličtiny. Tyto myšlenky, postoje a názory by mohla mít dopad na to, jak se studenti učí L3. Tento příspěvek zkoumá přesvědčení a motivaci pro studium jazyků u malé skupiny studentů programu Erasmus v programu mezinárodních vztahů na Fakultě sociálních věd Masarykovy univerzity v Brně. Studenti s různým etnickým původem a jazykovým zázemím se zúčastnili třináctitýdenního kurzu francouzštiny pro začátečníky, který byl veden v angličtině českým učitelem. Většina studentů byla úplní začátečníci, další již měli základní znalosti francouzštiny, jak ukázal vstupní dotazník. Kurz francouzštiny pro specifické účely (diplomacie) zahrnoval první tři jednotky učebnice A1-A2 s názvem Objectif Diplomatie: Le français des relations européennes et internationales. Na konci kurzu studenti vyplnili dotazník v angličtině. Článek zkoumá roli angličtiny jako média ve výuce francouzštiny na úrovni začátečníků a to, jak studenti vnímají přesnost a obtížnost studia francouzštiny prostřednictvím angličtiny. Aby se předešlo jakýmkoli zobecněním, studie uvádí výsledky specifické pro skupinu s cílem ukázat, zda a do jaké míry se studenti shodují s jinými výsledky výzkumu v oblastech postojů a motivace žáků při výuce skrz angličtinu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.