Války v 17. století a jejich obraz v dobovém výtvarném umění a architektuře
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Při prohlížení uměleckých děl ve světových galeriích si snadno povšimneme, že 17. a 18. století nabízelo divákovi celou řadu obrazů a grafických listů s tématem bitev, šarvátek a bojujících jednotek. Tyto obrazy vznikaly v době, kdy ještě neexistovalo volně prodejné umění, takže musely mít nějakého objednavatele, někoho, kdo vyžadoval taková díla k pověšení ve svých pokojích na památku či je toužil mít jako příklad určitého uměleckého druhu mezi jinými uměleckými díly. Podobným tématem se zabýval roku 1916 Max Dvořák, jenž v případě Goyových „Hrůz války“ zdůraznil posun od objektivity a idealizace válečných vítězství k pohroužení meditujícího člověka do sebe samého. Proto zde nalezneme moderního ducha nové reflexe, která hledá pravdu ve svém nitru s přáním po novém, lepším lidství. Přednáška se snaží tuto tezi rozvinout ve čtyřech částech: I. Max Dvořák a jeho vysvětlení proměn obrazu války; II. Barokní bitevní scény: mezi historií, geometrickou skutečností a žánrovým obrazem; III. Jacques Callot a hledání významu jeho „příběhů vojáka“; IV. „Dekorativní modus“ bitevních scén v Itálii: zamyšlení či memento? |