Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb: srovnávání jejich melodramatického stylu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Musicologica Olomucensia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Web publikace |
Doi | http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.014 |
Klíčová slova | Josef Suk; Zdeněk Fibich; Julius Zeyer; Jaroslav Vrchlický; Radúz and Mahulena; Under the Apple Tree; Hippodamia; stage melodrama; incidental music |
Popis | Po premiérách her Julia Zeyera se scénickou hudbou Josefa Suka (Radúz a Mahulena a Pod jabloní) někteří čeští kritici konfrontovali Sukův způsob užití melodramu v činohře s Fibichovou Hippodamií. Toto srovnávání plynulo z rozdílných názorů na melodram obecně. Podle některých kritiků Fibichův záměr doprovodit hudbou celé drama způsobil, že je v mnoha pasážích zbytečná a rušivá, zatímco Suk přesně vycítil, které pasáže textu hudební doprovod potřebují a které nikoli. Fibichovi příznivci naopak tvrdili, že Sukova melodramatická hudba je jen náladové pozadí bez dostatečné dramatické a psychologické charakteristiky textu. Tato studie je pokusem o objektivní srovnání, které může pomoci odpovědět na otázku, do jaké míry jsou takové spory oprávněné. Především by však měla charakterizovat přínos obou skladatelů k žánru melodramu. |
Související projekty: |