Filmové materiály Laterny magiky : jak povaha sbírky ovlivňuje způsob jejího zpracování
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Archivní časopis |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Odkaz na pdf s textem článku |
Klíčová slova | Laterna magika; film strip; magnetic sound recording; theatre; projection |
Popis | Laterna magika vznikla jako nová forma divadelní inscenace, která propojuje na jevišti živou akci s filmovými projekcemi. Již nepoužívané dochované kinematografické pásy patřící Laterně magice převzal od Národního divadla v letech 2010 až 2017 Národní filmový archiv. Michal Večeřa v této své studii vychází z procesu zpracování těchto materiálů, které bylo realizováno v rámci výzkumného projektu "Laterna magika. Historie a současnost, dokumentace, uchování a zpřístupnění". Autor se v této studii zabývá tím, jak specifická povaha materiálů ovlivnila běžně uplatňované postupy při zpracování filmových sbírek. Představení Laterny magiky se skládala jednak z živé performance a jednak z reprodukce zvuku a projekce obrazu. Na rozdíl od kopií a negativů hraných či dokumentárních filmů bylo nutné se zde vyrovnat s problémy plynoucími ze složitějšího principu projekce složené z několika zdrojů. Práci s kinematografickými pásy Laterny magiky komplikoval nedostatek spolehlivých informací o jejich původu a obsahu. Večeřa se v předloženém textu snaží o reflexi technických specifik Laterny magiky, ale nebylo v jeho ambicích analyzovat důkladně veškeré aspekty této problematiky. |