První rusko-české operní styky a jejich okolnosti : Ruslan a Ludmila v Praze a Prodaná nevěsta v Petrohradě
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Rusko a slovanský svět : Staletí soužití a střetů. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://slavkonf.ff.cuni.cz/cs/2020/11/28/kms-3-a-4-prosince-%d0%ba%d0%bc%d1%81-3-%d0%b8-4-%d0%b4%d0%b5%d0%ba%d0%b0%d0%b1%d1%80%d1%8f-cys-3rd-and-4th-december-2/ |
Klíčová slova | Bedrich Smetana; Milij Balakirev; Czech-Russian opera relations; A Life for the Tsar; Ruslan and Lyudmila; Prague; reviews |
Popis | Článek se zabývá prvními významnými operními kontakty mezi českými zeměmi a Ruskem. V letech 1866 a 1867 byly v Praze uvedeny dvě opery Michaila Glinky. Premiéru Ruslana a Ludmily (1867) zde řídil ruský skladatel Milij A. Balakirev. Opera měla sice úspěch, ale událost byla poznamenána nepřátelským vztahem mezi Balakirevem a českým skladatelem Bedřichem Smetanou. To je považováno za jeden z důvodů, proč byly Smetanovy opery Prodaná nevěsta (1871) a pravděpodobně i Dalibor (1899) v Petrohradě špatně přijaty. Příspěvek se zabývá recepcí a recenzemi oper spolu s kulturním a politickým pozadím v obou zemích, neboť to se zdá být klíčem k pochopení událostí. |
Související projekty: |