Za hranice profesionální a fanouškovské kritiky : Afinitní rétorika českých filmových videorecenzí na platformě YouTube
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Iluminace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Odkaz na elektronickou verzi studie |
Klíčová slova | affinitive rhetoric; digital media; film criticism; video reviews; YouTube |
Popis | Existující literatura o filmové a kulturní kritice v digitální éře poukazuje na rozpíjející se hranice mezi takzvanými profesionály a amatéry či fanoušky. Jak tedy za takových podmínek můžeme vytyčit a definovat průniky, sdílené praktiky a styčné body mezi odlišnými, a přitom konvergujícími kritickými školami? Tato studie, založená na rétorické analýze tří českých youtubových kanálů (Toren, Medojed, Hroty Algernona), navrhuje o filmových recenzích uvažovat jako o typu afinitní rétoriky. Afinita zde neoznačuje jen osobní emocionální vazby k filmům či jejich publikům, ale spíše představuje rozporuplnou, vzájemně se doplňující směs napojení a odstupu. Na jedné straně se youtubeři intuitivně přimykají k normám klasického hollywoodského vyprávění a coby autentické influencerské mikrocelebrity (Abidin a Brown, 2019) usilují ovlivňovat vkus a jednání svých sledujících. Na stranu druhou však z odstupu líčí hollywoodskou studiovou tvorbu jako zábavní produkt s průmyslově danými náležitostmi a s ohledem na fungování YouTube reflektují rozdíly mezi vlastními estetickými preferencemi a preferencemi ostatních fanoušků. Jak tato studie nakonec naznačuje, afinitní rétorika může být sdílena filmovými fanoušky i profesionálními kritiky, a tak nám může pomoci udělat krok směrem k redefinování současné filmověkritické praxe a jejích možných způsobů kategorizace. |
Související projekty: |