Proč rodiče zajišťují soukromé doučování svým dětem?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Prezentovaný příspěvek je úvodní kvalitativní sondou do rozhodování (dosud oslovených) rodičů o soukromém doučování. Odpovídá na otázku: proč a za jakých okolností (v jakých situacích) se rodiče rozhodují zajistit soukromé hodiny či kurzy svým dětem? Kvalitativní sonda využívá data získaná v polostrukturovaných rozhovorech s rodiči. Rodiče jsou (při splnění základních kritérií, tj. jejich děti navštěvují 5. až 9. třídu základní školy nebo nižší stupeň víceletého gymnázia a v nedávné době jim zajistili soukromé hodiny či kurzy, nebo to vážně zvažují) vybíráni podle principu maximální rozmanitosti tak, aby byli ve vzorku zastoupeni rodiče různého vzdělání či zaměstnání. Do vzorku byli dosud zahrnuti rodiče zejména z větších měst, v budoucnu se výzkum zaměří i na rodiče z menších měst či venkova. Rozhovory byly realizovány online a jejich průměrná délka byla přibližně 90 minut. Data v této úvodní fázi výzkumu byla analyzována v souladu s pravidly pro tematickou analýzu (Braun & Clarke, 2006). Ústředním motivem dosud oslovených rodičů je nespokojenost s výukou konkrétního předmětu ve škole. Zejména v anglickém jazyce jde o nedostatek příležitostí ke konverzaci. Někteří rodiče spojují tuto motivaci s pocitem vlastní nedostatečnosti či neschopnosti používat cizí jazyk a snahou, aby jejich dítě nemělo tentýž problém, a tak již od útlého věku pro dítě vybírají různé jazykové aktivity včetně doučování, které mu mají pomoci cizí jazyk zvládnout. Školní výuka daného předmětu se tak z jejich pohledu mnohdy stává „ztrátou času“. Finanční aspekt hraje významnou roli i u vysokopříjmových rodičů, kteří mohou mít vnitřně stanovenou cenovou hranici za jednu lekci. Jinou skupinu motivací, která bude v příspěvku rovněž podrobněji analyzována, mají rodiče, kteří svým dětem platí přípravné kurzy na víceletá gymnázia či na střední školy. |