Triviální školství v Brněnském kraji na konci 18. století
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek prezentuje výsledky diplomové práce, která pojednává o triviálním školství v Brněnském kraji na konci 18. století a snaží se přispět k dějinám moravského nižšího školství. Základem výzkumu byla detailní analýza školských fasí z let 1787–1791, které vznikly z činnosti krajského školního komisaře. Sledovány byly počty triviálních škol, rozvinutost jejich sítě v regionu a dále počty školou povinných dětí, především s ohledem na jejich genderovou, sociální a náboženskou příslušnost. Vedle počtů školou povinných dětí byla pozornost věnována jejich (ne)plnění školní docházky a faktorům, které ji ovlivňovaly, a to v období několika let po zavedení všeobecné školní povinnosti Marií Terezií roku 1774. Podstatnou část práce tvořila analýza hodnocení chování, vzdělání a způsobů výuky učitelů, jejich pomocníků a katechetů. V závěru práce byl zohledněn stav školních budov a jejich vybavení ve vztahu ke kvalitě triviálních škol. Dosažené výsledky byly komparovány se staršími výzkumy triviálního školství z oblasti Čech. |
Související projekty: |