Tělo pedagoga v kontextu tanečního vzdělání/The Teacher´s Body in the Context of Dance Education

Autoři

ŠALOUNOVÁ Kateřina

Rok publikování 2022
Druh Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Taneční pedagogové konzervatoří, základních a vysokých uměleckých škol či soukromých tanečních studií tvoří specifickou profesní skupinu, která se profilově zaměřuje na velmi okrajový obor naší společnosti, jakým je tanec, ať už na amatérské, či na profesionální úrovni. Přitom je tato množina jako celek heterogenní a snad by se dalo říci, že co taneční pedagog, to jiný přístup, jiné komunikační strategie, jiné motivační nástroje, individuální profesní a osobní historie, zaměření na jiné taneční techniky, zacílení na jiné věkové skupiny žáků či studentů. Spojuje je ovšem jejich tělo, které bylo léta formováno tanečními tréninky, má vypěstovanou svébytnou pohybovou paměť, a potom také záměrná či nezáměrná volba pedagogického přístupu, jakéhosi pedagogického mixu, jenž se v čase pochopitelně proměňuje a je závislý na nejrůznějších okolnostech. Například i na tom, zda má daný pedagog nějaké pedagogické vzdělání nebo jestli má vlastní děti. Tento článek si klade za cíl otevřít v českém prostředí doposud nedostatečně reflektovaná témata, která se skrze tělo v oblasti hranic taneční pedagogiky a estetické výchovy a dalších příbuzných oborů otevírají, a současně poukázat na tanec jako na univerzální pedagogický nástroj. Bude nastíněn jeho potenciál skrze typologii těl, jež se pokouší mapovat vztah tanečního pedagoga k obsahu kurikula taneční pedagogiky skrze médium těla.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.