Implementation of Digital Technologies in the Everyday Life of Primary Schools in (Post)Socialist Czechoslovakia
Název česky | Implementace digitálních technologií do každodenního života základních škol v (post)socialistickém Československu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Pád komunismu v Československu v listopadu 1989 lze považovat za jednu z nejvýznamnějších událostí novodobé historie, které odstartovala v Československu a později v České republice mimo jiné zásadní změny v oblasti školství a vzdělávání. Proběhla celá řada organizačních, strukturálních, obsahových či pedagogických změn (Berryman, 2000, Bîrzea, 1994, Čerych, 1996, von Kopp, 1992, Mitter 2003). V našem výzkumném projektu s názvem Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 20-11275S) sledujeme dopad těchto změn na lokální praxi a proměny každodenního života základních škol. V projektu studujeme změny i kontinuity v životě základních škol a jedním z důležitých témat je bezesporu zavádění informačních (digitálních) technologií, zejména osobních počítačů, do škol. V této oblasti můžeme poněkud překvapivě sledovat řadu kontinuit, jelikož například program tzv. elektronizace školství na roky 1986–1990 představoval jednu z domén vzdělávací politiky komunistické vlády. Program sice vznikal v silně ideologickém prostředí tehdejšího komunistického režimu, přesto obsahoval některá principiálně podobná témata a cíle jako dokumenty české vzdělávací politiky přijaté vládou kolem roku 2000 (téma vybavení škol technologiemi, příprava učitelů využívat nové technologie ve výuce) (Zounek et al, 2022). V červnu 1990 pak ministerstvem školství ČSFR zpracovalo novou koncepci nazvanou „Informatika ve vzdělávání“. Celá řada československých škol již v roce 1989 počítače vlastnila (převážně československé výroby) a nabízela svým žákům mj. kroužky programování. Modernizace výuky však na počátku 90. let minulého století narážela na mnohá úskalí (chaotické změny ve školství i v řízení škol, úsporná opatření vlády atp.). Na druhou stranu se otevřel trhu s počítači a do škol mohli vstoupit např. dobové nejmodernější počítače vyráběné v západních zemích. K tomu pomáhala např. mezinárodní spolupráce a programy spolufinancované západními zeměmi (např. projekt Comenius). V příspěvku proto představíme obecné (školsko-politické) souvislosti elektronizace základních škol v Československu. Ukážeme ale zejména, jak konkrétně pronikaly dobové technologie do života škol na konci 80. let a v době transformace škol po roce 1989. Vycházíme ze studia archívních dokumentů, dobového pedagogického tisku, školních kronik, ale i z orálně historických rozhovorů s pamětníky, konkrétně učiteli i řediteli základních škol, ale i úředníky státní správy či zástupci zřizovatelů škol. |
Související projekty: |