Devadesátá léta jako zlatá doba? Prezentismus a uchronie ve vzpomínkách učitelů základních škol

Logo poskytovatele
Autoři

ZOUNEK Jiří POLOUČEK Oto

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek se zabývá vzpomínkami učitelů na proměny základního školství po roce 1989. Post-socialistická transformace je v orálně historických rozhovorech řadou učitelů prezentovávána jako etapa, kdy zmizela negativa období socialismu (ideologie ve vzdělávání, přebujelá byrokracie), přetrvávaly pozitivní charakteristiky života školy z minulosti (podpora rodičů, respekt k učiteli) a zatím nenastaly dopady pozdějších, z pohledu učitelů, nesystémových změn vedoucích k opětovnému nárůstu povinností na úkor vzdělávání (mj. zrušení jednotných osnov a s tím spojená nutnost tvořit učební plány). Tvoří tak pomyslný ideální čas, ke kterému je možno se vztahovat. Tento obraz je však mnohdy dokreslován a posilován zejména aktuálními bezprostředními zkušenostmi (výuka během pandemie, současné školské reformy, prezentace učitelské profese v popkultuře). V příspěvku budou proto představeny interpretační výzvy vyplývající z kontextu realizace orálně historických rozhovorů s učiteli. Krátce se zmíníme o metodologii výzkumu a sběru dat. Prezentace vychází z aktuálně řešeného výzkumného projektu GAČR Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata (č. projektu 20-11275S).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.