Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

VLČKOVÁ Kateřina LOJDOVÁ Kateřina MAREŠ Jan

Rok publikování 2022
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Příspěvek představuje smíšený výzkum managementu třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů na druhém stupni základního vzdělávání. V jednotlivých kapitolách ukazuje, jak lze propojovat teorie, data a zjištění kvantitativního výzkumu (Škály managementu chování a výuky; Škály potřeby kognitivního uzavření; škály Báze moci) a kvalitativního výzkumu (pozorování, rozhovorů a reflektivních deníků). Zaměřuje se na metodologické aspekty užití spárovaných dat od šesti studentů učitelství a jejich šesti provázejících učitelů v kvalitativním, terénním výzkumu (videostudii) v kontextu širšího, dotazníkového šetření studentů učitelství (n = 145) a jejich provázejících učitelů na praxi (n = 123). Příspěvek může sloužit jako ukázka konkrétní realizace smíšeného výzkumu. Obsahově je zajímavé současné pojetí managementu třídy ve vazbě na relativně stálou osobnostní charakteristiku potřebu kognitivního uzavření. Tento koncept zatím nebyl v pedagogickém výzkumu a praxi aplikovaný, přitom se ukazuje jako klíčová determinanta mnoha aspektů lidského jednání, včetně managementu třídy a jeho osvojování. Nové poznatky o managementu třídy jsou relevantní pro současné vzdělávání studentů učitelství.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.