Možnosti zkoumání sebeřízeného učení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://lifelonglearning.mendelu.cz/media/pdf/LLL_20221202119.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.11118/lifele20221202119 |
Klíčová slova | self-directed learning; SDL; research in self-directed learning; research in adult education |
Popis | Sebeřízené učení se jako téma začíná dostávat do povědomí odborníků z oblasti vzdělávání dospělých v šedesátých letech 20. století. V této době zároveň začal jeho poměrně intenzivní výzkum. Cílem tohoto textu je zmapovat metody využívané v empirickém zkoumání sebeřízeného učení. Za tímto účelem byla realizována analýza empiricky zaměřených článků vydaných v mezinárodním časopisu, který se jako jediný na danou problematiku specializuje, International Journal of Self -Directed Learning, a v dalších dvou mezinárodních vědeckých časopisech z oblasti vzdělávání dospělých, Adult Education Quarterly (AEQ) a International Journal of Lifelong Education (IJLE). Výsledkem analýzy celkem 99 empiricky zaměřených textů uveřejněných v těchto časopisech je základní přehled nástrojů, které jsou využívány při zkoumání sebeřízeného učení, a to (a) v kvantitativním i kvalitativním výzkumném designu a (b) při zkoumání sebeřízeného učení jako procesu i sebeřízenosti jako určitého atributu osobnosti. |