¿Cómo estudiar y leer los cuentos de hadas en nuestros días? Interdisciplinariedad en el estudio de los cuentos de hadas malteses
Název česky | Jak v dnešní době studovat a číst pohádky? Interdisciplinarita ve studiu maltských pohádek |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Různé motivy středomořských pohádek neustále putovaly a předávaly se prostřednictvím ústní tradice, která do jisté míry odrážela kolektivní národní paměť různých středomořských národních literatur. Právě setkání známých jihoevropských bestiářových (nebo pohádkových) motivů s arabskými motivy vytvořilo na ostrově Malta, rozkročeném mezi třemi náboženstvími, jedinečné příběhy: Islám, křesťanství a judaismus. Ačkoli se obři, čarodějnice a draci a další bytosti představující zlo v příbězích objevují v mnoha pohádkách z Evropy, Asie a Afriky, mnoho maltských pohádek obsahuje endemické mytické bytosti. Pohádky, a to nejen maltské, je však třeba studovat interdisciplinárně. Samotné těžiště výzkumu lidových pohádek je přirozeně spojeno s literární vědou, ale také s estetikou, kterou doplňuje sémiotika, folkloristika, religionistika, kulturní antropologie a psychologie. Vzhledem k tomuto interdisciplinárnímu charakteru a širokému spektru tematických přístupů se tento výzkum sám o sobě stává velmi pestrým pohledem do hlubin duše pohádek. |