Zárodečné prvky pedagogicky produktivního rozhovoru: Jak spolu univerzitní učitelé hovoří o výuce

Autoři

NEKARDOVÁ Barbora

Rok publikování 2023
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis V tomto příspěvku se zabývám pedagogicky produktivním rozhovorem, což je diskurs, založený na spolupráci učitelů, který kombinuje šest základních principů: je zaměřen na problémy praxe; obsahuje pedagogické zdůvodňování; je ukotven v bohaté reprezentaci praxe; prezentuje různé perspektivy; zahrnuje generativní orientaci směrem ke studentům; kombinuje podporu a kritiku. U takového rozhovoru se předpokládá, že povede učitele k produktivním způsobům mluvení a přemýšlení o praxi a k jejímu následnému zlepšování (Lefstein et al., 2020). Na data získaná z audionahrávek mentorských setkání mezi vysokoškolskými učiteli aplikuji teoretický rámec pedagogicky produktivního rozhovoru, čímž vytvářím kódovací schéma a identifikuji výskyt produktivní řeči. Dokládám, že se v rozhovorech objevují tzv. "zárodečné prvky" pedagogicky produktivního rozhovoru, představuji vytvořené kódovací schéma a způsob identifikace jednotlivých prvků i kódů v datech. Koncept pedagogicky produktivního rozhovoru je nutné dále rozvíjet tak, aby bylo možné jej začlenit do rozhovorů mezi vysokoškolskými učiteli a do jejich pedagogického rozvoje.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.