Popis |
Využití komiksu ve výuce jazyků má obrovský potenciál, jelikož komiks může sloužit jako užitečný a přínosný výukový materiál, zejména pak v jazykovém vzdělávání. Tato skutečnost je dána především specifickým a zvláštním charakterem komiksu, který je pro žáky všech věkových skupin velmi atraktivním typem textu. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že jeho využití se neomezuje pouze na využití jazykových aspektů jednotlivých diskurzivních vrstev, které tvoří samotný text, neboť komiks jako didaktický prostředek lze využít ke zprostředkování různých obsahů týkajících se společnosti, kultury a společnosti. Navíc jde o důležitý nástroj, který, je-li vhodně a výstižně využit, hraje klíčovou roli v v rámci vzdělávacího procesu. V souladu s názory některých odborníků, v současnosti vzdělávací systém již není jediným referenčním bodem, kde lidé získávají znalosti, díky nimž mohou chápat a interpretovat svět a získávat své kulturní kompetence (srov. Baudet Guerra, 2001). Rovněž je třeba zmínit, že komiksy i grafické romány představují účinný nástroj pro zavádění celé řady inovativních prvků do komplexního vzdělávacího procesu, které naopak přispívají k rozšíření počtu aktivit s hravými prvky, jež jsou vhodné pro různé vzdělávací scénáře. Výhodou těchto aktivit navíc je, že pokud jsou vzájemně vhodně propojeny, je možné uplatnit např. přístup založený na úkolově orientované metody ve výuce cizího jazyka jazyka (Dunan, 2017). Cílem tohoto příspěvku je nabídnout praktický návrh, jak využít komiksy ve výuce španělštin k vytvoření řady aktivit, které se na jedné straně zaměřují na klíčové jazykové kompetence - a také na sociokulturní složky - a které na druhé straně vynikají schopností otevřít prostor pro kreativitu. Právě v tom spočívá velký potenciál komiksu, protože každý učitel jazyků se snaží prostřednictvím aktivit ve třídě výuku vhodně dynamizovat a zpestřit tak žákům/studentům proces učení. Jedním z možných řešení je přijmout výzvu a zohlednit kreativitu jako významný činitel ve vhodně zvolených výukových metodách a strategiích (srov. Helfand, Kaufman & Beghetto, 2017). Využití komiksů a různorodost úkolů může tvořit základ pro skupinový projekt, a to v závislosti na probíraném učivu. Realizaci projektu lze rozdělit do několika vzájemně úzece provázaných fází, což nejen motivuje žáky a zapojuje je přímo do tvůrčího procesu, ale také podporuje jejich přirozenou zvídavost a soustředí jejich pozornost ke studovanému tématu, současně se tak posiluje i zájem o četbu jako takovou.
|