Možnosti využití virtuální reality v technickém odborném vzdělávání

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PECINA Pavel MARINIČ Peter

Rok publikování 2023
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Dynamika technologického rozvoje ovlivňuje nejen hospodářskou oblast ale rovněž i oblast vzdělávání. Odborné vzdělávání, jako významná součást přípravy budoucích pracovníku, musí na podněty související s dynamickým technologickým rozvojem adekvátně reagovat. Projevuje se to širokou diskusí ohledně podoby a formy odborného vzdělávání, a to i v intencích Industry 5.0, zdůraznění potřeby rozvoje STEAM přístupu ve vzdělávání a v neposlední řadě i zahrnutím problematiky umělé inteligence a virtuální reality nejen do reálných podmínek produkčních postupů v hospodářské praxi, ale i do vzdělávacího procesu v odborném vzdělávání. Cílem příspěvku je, na základě zevrubné analýzy dosavadního stavu poznání, vymezit možnosti využití virtuální reality v podmínkách technického odborného vzdělávání v ČR. Analýza aktuálního stavu poznání v oblasti virtuálních technologií využitelných ve vzdělávacím procesu, zejména v oblasti technického odborného vzdělávání, naznačuje, že se sice jedná o relativně novou a aktuální problematiku, nicméně s výraznými historickými kořeny. V odborném vzdělávání se již tradičně používaly při rozvoji psychomotorických dovedností žáků trenažery a simulátory. Na ně přirozeně navazuje virtuální realita v kontextu rozvoje konektivismu a jeho vlivu na vzdělávací proces. Virtuální realita dále v spojení s umělou inteligencí poskytuje prostor pro rozvíjení zpětné vazby v procesu učení, konkrétně tím, že umožňuje interaktivní korekci chyb. Význam školitele v procesu vzdělávání tím není nahrazen, ale spíš je vzdělavateli poskytnutý silný nástroj pro jeho adekvátní možnosti facilitace vzdělávacího procesu. Na vybraných příkladech virtuální reality využitelné v technickém odborném vzdělávání jsou pak prezentovány možnosti zkvalitnění a obohacení vzdělávacího procesu nejen na středních odborných školách. Virtuální realita, navíc ve spojení s umělou inteligencí, představuje významnou příležitost pro rozvoj širokého spektra oblastí ve vzdělávání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.