Czech Adaptation of Test 13 Visual-Auditory Learning Included in Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities

Název česky Česká adaptace Testu 13 Audio-vizuální učení z Woodcock-Johnson IV Testů kognitivních schopností
Autoři

MRÁZKOVÁ Monika FURMAN Anton ŤÁPAL Adam URBÁNEK Tomáš

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj STUDIA PSYCHOLOGICA
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://journals.savba.sk/index.php/studiapsychologica/article/view/692
Doi http://dx.doi.org/10.31577/sp.2023.02.870
Klíčová slova Woodcock-Johnson IV, Test 13, Visual-Auditory Learning Test, Czech adaptation
Popis Hlavní cíl tohoto článku je popsat proces adaptace do češtiny Testu 13 Audio-vizuální učení, který je součástí Woodcock-Johnson IV Testů kognitivních schopností. Zvláštní pozornost je věnována rozdílům mezi dvěma jazyky, v rámci nichž adaptace probíhala. Test 13 je úloha kontrolovaného učení a sestává z Testových příběhů, v nichž symboly reprezentují slova. Některé z rozdílů mezi angličtinou a češtinou nedovolovaly prostý překlad slov a vyžadovaly hlubší změny. Analýzy dat ze standardizace ukázaly výbornou reliabilitu, nicméně potvrzení validity české verze vyžaduje další empirické studie. Jedinečnost článku spočívá v popisu adaptace testu do jazyka z větve slovanských jazyků. Může být užitečný pro další výzkumníky z ostatních zemí, v nichž se hovoří slovanským typem jazyka.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.