Tělesné sebepojetí jako součást utváření identity
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Citace | |
Popis | Tělesné sebepojetí jako součást utváření identity, které zahrnuly v šedesátých a sedmdesátých letech do svých uměleckých strategií také umělci a umělkyně soudobého Československa, se zřejmě nejvýrazněji projevilo právě v práci Evy Kmentové. Příspěvek bude věnován zejména reflexi spojujících momentů a paralel její tvorby s tvůrčí činností soudobě mezinárodně etablovaných umělkyň Aliny Szapocznikow a Hannah Wilke. Stejně jako Szapocznikow a Wilke i Kmentová ve svých dílech volně reflektovala nové impulsy probíhající v poválečném světovém umění a tato propojení budou uvedena do širších souvislostí. Rovněž bude v rámci konfrontace a širší kontextualizace tvůrčí činnosti všech tří umělkyň poukázáno na jejich individuální´ životní zkušenosti, které se promítly do jejich umění a ačkoli jsou sice v něčem pochopitelně rozdílné, v některých ohledech naopak projevují překvapivou blízkost. V této souvislosti tak budou rovněž definovány pravděpodobné inspirační zdroje a naznačena míra obeznámenosti Evy Kmentové s tvorbou zmíněných autorek. Paralelně budou v příspěvku také zohledněny soudobé emancipační snahy k legitimizaci umělkyň a zahrnutí jejich názorů, postojů, strategií a zkušeností do uměleckohistorického diskursu v kontrastu s feministicky zcela nejednoznačným československým prostředím. |