Anonymní forma čtverce / Myšlenky konkretismu v tvorbě Jiřího Hilmara
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V souladu s dobovými tendencemi, především tezemi konkretismu (jehož klub v Československu v roce 1967 spoluzakládal), byly v rané tvorbě pro Jiřího Hilmara (* 1937) zásadní zejména aktivizace diváka, procesualita vnímání a tematizace pohybu. Ideje konkretismu byly definovány již v meziválečném umění, a to Theo van Doesburgem, který v roce 1930 poprvé použil a také formuloval tento termín, a dále pak ve 30. letech hlavním propagátorem tohoto uměleckého hnutí Maxem Billem. Na De Stijl, Bauhaus, ale také ruskou avantgardu poté v 50. letech navázaly činnosti švýcarských neokonkretistů v čele s Richardem Paulem Lohsem a částečně také kinetické umění v rámci düsseldorfského hnutí Zero, pařížské skupiny GRAV, padovské Gruppo N a milánské Gruppo T. |
Související projekty: |