When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

Autoři

SVOBODA František

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Musicologica Brunensia
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://journals.phil.muni.cz/musicologica-brunensia
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2023-2-8
Klíčová slova copyright collectives; digital markets; music; competition
Popis Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.