Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Slovo a Smysl |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Online zveřejněný text. |
Doi | http://dx.doi.org/10.14712/23366680.2023.2.2 |
Klíčová slova | creative writing; text competence; sensitization; imitation of literary creation; inductive cognition; dynamic thinking; protocol as a didactic tool |
Popis | Transdisciplinárně založený obor tvůrčí psaní nabízí didaktické využití v rozmanitých analyticko-interpretačních, imitačních nebo textotvorných operacích s textem na poli literatury, publicistiky, odborného psaní nebo překladatelství. Tvůrčí psaní má vypracované metody použitelné ve všech možných přístupech k textu od recepce a analýzy přes identifikaci významů, stylových, makropoetických a žánrových charakteristik po jejich interpretaci a hodnocení, v oblasti rozvoje textotvorných dovedností od modelace tématu a struktury textu přes rozvoj individuálního stylu po optimalizaci a sebereflexi psaní. Tím pádem jsou techniky tvůrčího psaní použitelné v literární výchově, ve výuce literární teorie, při výuce slohových postupů i při tréninku překladatelských kompetencí, pro práci odborného i popularizačního psaní. Na příkladech práce se studujícími na VŠ představí autor možnosti, jak lze za pomoci cílených cvičení rozvíjet a prohlubovat empatii vůči slovesnému dílu, a možnosti a výhody uplatnění tvůrčích textotvorných strategií při operacích s texty. Tvůrčí psaní se tak jeví jako metodologicky, kvantitativně i kvalitativně vhodná alternativa pro rozvoj komunikačních kompetencí na bázi práce s textem. |
Související projekty: |