Ctirad Kohoutek: napětí mezi avantgardou a socialistickým realismem
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Muzikologické fórum [Forum of Musicology] |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | avant-garde; socialist realism; ; twelve-tone music; serialism; aleatoric music; timbre-music |
Popis | Studie se věnuje vybrané tvorbě skladatele, která vznikala v období komunistické etapy československých dějin. Soustředí se na napětí mezi obsahem a formou jeho vyjádření. Kohoutek se po své rané romantické fázi přiklonil ve druhé polovině 50. let k dodekafonii. V roce 1960 komponuje symfonii Velký přelom, která oslavuje tzv. Vítězný únor. Ve druhé polovině 60. let se obrací k existenciální tematice (Memento 1967, Panychida letní noci aj.). V 70. letech tvoří díla, která obsahově přitakají tzv. normalizaci (Slavnosti světla, Symfonické aktuality), jsou však psána avantgardními kompozičními technikami: serialismus, aleatorika, témbrová hudba. Tím se odcizují základním požadavkům estetiky socialistického realismu. |