Ctirad Kohoutek: napětí mezi avantgardou a socialistickým realismem

Autoři

SÝKORA Pavel

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Muzikologické fórum [Forum of Musicology]
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova avant-garde; socialist realism; ; twelve-tone music; serialism; aleatoric music; timbre-music
Popis Studie se věnuje vybrané tvorbě skladatele, která vznikala v období komunistické etapy československých dějin. Soustředí se na napětí mezi obsahem a formou jeho vyjádření. Kohoutek se po své rané romantické fázi přiklonil ve druhé polovině 50. let k dodekafonii. V roce 1960 komponuje symfonii Velký přelom, která oslavuje tzv. Vítězný únor. Ve druhé polovině 60. let se obrací k existenciální tematice (Memento 1967, Panychida letní noci aj.). V 70. letech tvoří díla, která obsahově přitakají tzv. normalizaci (Slavnosti světla, Symfonické aktuality), jsou však psána avantgardními kompozičními technikami: serialismus, aleatorika, témbrová hudba. Tím se odcizují základním požadavkům estetiky socialistického realismu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.