"Obraz všech vládců" aneb bludný kruh znojemské rotundy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Časopis Matice moravské |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | |
Klíčová slova | Znojmo rotunda; Přemyslids; paintings; symbolism |
Popis | Příspěvek se věnuje dataci a interpretaci přemyslovského cyklu ve dvou pásech nástěnných maleb v rotundě Panny Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě, konkrétně poslední diskuzi, kterou vyvolal článek téhož autora (Reitinger, Lukáš: Znojemský cyklus Přemyslovců a oficiální katalog českých knížat. Umění 67, 2019, s. 498–513). Zde autor předestřel výklad, že ve znojemské rotundě je zobrazena vizualizace oficiálního katalogu českých knížat, který byl nejpozději od 12. století jakousi páteří identity Přemyslovců. Hlavními argumenty pro tuto interpretaci jsou jednoduchá srozumitelnost tohoto výkladu pro tehdejšího objednavatele a pozorovatele a fakt, že se přemyslovský cyklus při nejjednodušší posloupnosti s oficiálním katalogem zcela shoduje zvláště ve faktu, že Vratislav II. se v obou případech nachází jako 21. v pořadí od Přemysla Oráče (viz příloha). Proti této tezi se ve velmi vyostřené polemice vyhranili Lubomír Jan Konečný (Sakrálně-politická legitimace Přemyslovců v malbách znojemské rotundy. Vlastivědný věstník moravský 74, 2022, s. 227–232) a David Vrána (Znojemská rotunda v současných polemikách. Vlastivědný věstník moravský 74, 2022, s. 232–255), na jejichž texty předkládaný článek reaguje. Příspěvek upozorňuje na zásadní slabiny jejich tezí, zejména o době stavby a výmalby znojemské rotundy, o fundamentální symbolice plášťů vyobrazených knížat a o nepřesvědčivě snaze datovat vznik vzpomínaného oficiálního katalogu až do 13. století. V neposlední řadě autor příspěvku zohledňuje širší kontext takovýchto středověkých legitimizačních výjevů genealogie a posloupnosti panovníků či vykonavatelů určitého úřadu. |