Ovid’s Metamorphoses in 17th- and 18th-Century Bohemia and Moravia
Název česky | Ovidiovy Proměny v Čechách a na Moravě v 17. a 18. století |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://riviste.unimc.it/index.php/cap-cult/article/view/3264/2409 |
Doi | http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/3264 |
Klíčová slova | Ancient mythology; Iconography; Baroque Painting; Ovid; Metamorphoses |
Popis | Článek představuje výsledky komplexní analýzy recepce Ovidiových Metamorfóz v barokním umění v Čechách a na Moravě. První aspekty se týkají receptivnosti, která je jednou ze základních charakteristik barokního umění ve střední Evropě, kde se prolínají různé impulzy ze sousedních i vzdálenějších regionů. Umělci využívali především populární ilustrovaná vydání Metamorfóz: cykly V. Solise, H. Goltzia, C. de Passe, A. Tempesty, J. W. Baura ad. Nicméně receptivní charakter těchto uměleckých děl nelze chápat jako důsledek nedostatku umělecké invence, ale je často silně zakořeněn v požadavcích objednavatelů, jak to potvrzují některé dochované archivní prameny. Článek se rovněž snaží vysledovat oblibu edic mezi umělci a objednavateli. Význam Ovidiových děl je demonstrován také na jednom z nejvýraznějších příkladů, jediném existujícím raně novověkém překladu plného textu Metamorfóz do češtiny. |