Definice mezi pojetím αληθεια a veritas jako téma filosofie výchovy na příkladu informační gramotnosti
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Paidagogos |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.paidagogos.net/issues/2022/1-2/article.php?id=1 |
Klíčová slova | Heidegger; Palouš; Průcha; definition; truth; philosophy of education; processuality; phenomenology; experiential realism. |
Popis | Studie analyzuje dva koncepty přístupu k pravdě tak, jak je konstituuje Heidegger – jako ??????? a veritas. Jejich analýzu promítá do procesu definování ve vědách o výchově a vzdělávání. Ukazuje, že představa definice jako přesného a trvalého vymezení určitého fenoménu či kategorie může být praktickou aktivitou, ale je jen málo vědecká. Na příkladu postupné proměny sebe definování konceptu informační gramotnosti studie dochází k závěru, že definice není trvalým vymezením, ale spíše praktickým komunikačním předporozuměním, které můžeme klást před sebe jako podnět k hlubší analýze. Definice mají (stejně jako pravda) rozměr dynamicky se měnící struktury reagující na prostředí, do nějž jsou zasazovány. Tento aspekt je nutné zásadním způsobem zohledňovat při budování konceptů filosofie výchovy i pedagogiky. |