Triviální vzdělávání moravských dívek (sonda do poměrů škol Brněnského kraje na konci 18. století)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek ve sborníku |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | girls’ education; school reports; Brno region; General School Ordinance; minor schools (Trivialschulen) |
Popis | Příspěvek je věnován triviálnímu vzdělávání dívek na Moravě na konci 18. století na příkladu Brněnského kraje. Roku 1774 byla tzv. Všeobecným školním řádem pro německé normální, hlavní a triviální školy ve všech císařských dědičných zemích zavedena všeobecná školní docházka pro děti ve věku šesti až dvanácti let, která měla platit bez rozdílu pohlaví, stavu a náboženství. Vzdělání tak mělo být nově poskytováno nejen dívkám z privilegovaných vrstev, které v téže době bývaly již gramotné, ale také dívkám z nižších vrstev, včetně děvčat z venkovského prostředí. Ty měly získat elementární vzdělání na tzv. triviálních školách, které byly nejnižším stupněm elementárních škol v rámci pevného řádu organizace nižšího školství. Konkrétní představu o vzdělávání dívek, zejména o rozsahu jejich školní docházky do jednotlivých triviálních škol podávají školské fase ze zkoumaného období. Výzkum umožnil sledovat počty triviálních škol a rozvinutost sítě v kraji, dále pak sociální skladbu školou povinných žákyň a jejich plnění školní docházky. U docházky byly odhaleny jednak ovlivňující faktory, jednak rozdíly v rámci sledovaných skupin, ať už z hlediska náboženství, schopnosti platit či neplatit školné, nebo napříč sledovanými lokalitami. Podstatnou část pak představuje komparace stavu dívčího a chlapeckého vzdělávání na přelomu 80. a 90. let 18. století. |
Související projekty: |