(Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic
Název česky | (Post)socialistická transformace základních škol v České republice: Procesy, příběhy a výzvy |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tato kniha se zabývá proměnou základního školství v bývalém Československu (nyní Česká republika) po pádu komunistického režimu v roce 1989. Sleduje celkovou proměnu školství a školské politiky a nabízí originální vhled do každodenního života tehdejších škol. Poskytuje také jedinečný pohled na celý proces transformace. Práce pojednává o školním prostředí v kontextu místních specifik, jako jsou rodiče, komunita, regionální instituce a národní a mezinárodní souvislosti. Kniha se konkrétně zaměřuje na změny v řízení základních škol z hlediska ekonomického, organizačního a personálního. Podstatným tématem knihy jsou procesy pedagogických změn. Zabývají se tím, jak učitelé postupovali při změnách ve své práci v době transformace, a důvody jejich odporu ke změnám, včetně výzev, které transformace vnesla do jejich pracovního i osobního života. Kniha také sleduje, jak se učitelé orientovali při výběru a používání nových učebnic a pomůcek, například digitálních. Práce vychází z historicko-pedagogického výzkumu založeného především na metodě orální historie a doplněného studiem dobových dokumentů. |
Související projekty: |