Ezikova agresija i falšivi argumenti v krizisno političesko obštuvane

Název česky Jazyková agrese a falešné argumenty v krizové politické komunikaci
Autoři

KREJČOVÁ Elena STALJANOVA Nadežda

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Ezikov Svyat
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://www-scopus-com.ezproxy.muni.cz/record/display.uri?eid=2-s2.0-85199299478&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&sot=b&sdt=b&s=DOI%2810.37708%2Fezs.swu.bg.v22i2.6%29&sessionSearchId=015dce7c601dc3083db484c46a9c4cff&relpos=0
Doi http://dx.doi.org/10.37708/ezs.swu.bg.v22i2.6
Klíčová slova communicative strategies; speech strategy; political discourse; verbal aggression; political speech; communication partner; false arguments
Přiložené soubory
Popis V této studii se zaměřujeme na politický diskurz a politickou komunikaci v obdobích krize, abychom charakterizovali projevy veřejných osobností z bulharského a českého politického života. Text zkoumá politický diskurz v Bulharsku a České republice v kontextu důležitých krizových událostí v politickém životě obou zemí – hlasování o nedůvěře vládám. Ve studovaném jazykovém materiálu jsou pozorovány analogické vzorce realizace komunikačních strategií: jazyková agrese, používání falešné argumentace, vyjádřené obviňováním oponenta z neschopnosti a páchání podvodu, nadměrné používání lexémů s negativní konotací, navozující pocit katastrofy a neštěstí. Intenzifikace sdělení je dosahováno i využitím řady lexémů s negativní konotací, která je charakteristická pro agresi v politickém projevu. Prostředkem k dosažení těchto cílů je obvykle komunikace v politickém diskurzu používá expresivní či jinak vyznačené lexikální výrazy, ale i falešné argumentační strategie, směřující nikoli k obsahu a povaze problému, ale k napadání pozitivního obrazu komunikačního partnera. Ve studovaném korpusu jazykového materiálu byla velmi často identifikována jazyková agrese založená na prosazování vlastní osobnosti nezávisle na komunikačním partnerovi. V uvedených příkladech je vždy přítomna vědomá jazyková strategie a záměr, který je v daném komunikačním okamžiku jasně identifikovatelný.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.