Speech-Based Meaning of Music
Název česky | Chápání hudby prostřednictvím prosodických isomorfických struktur |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Proceedings of 27th International Symposium on Frontiers of Research in Speech and Music |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-97-1549-7 |
Doi | http://dx.doi.org/10.1007/978-981-97-1549-7_26 |
Klíčová slova | Song perception, Musical semantics, Cognitive functions, Modules, Specificity |
Popis | Hudba, podobně jako jazyk, je univerzální schopnost, která zapojuje různé aspekty poznávání a slouží jako cenné médium pro zkoumání kognitivních procesů. V této kapitole se zabýváme souhrou mezi jazykem a hudbou se zvláštním zaměřením na sémantiku. Ústřední otázkou je, zda jazyk a hudba spolu při vnímání a interpretaci písně soupeří. Píseň, která spojuje řeč a hudbu, přirozeně nabízí kontext pro porovnání zpracování těchto dvou výrazových forem. V posledních desetiletích se spojení mezi zpracováním jazyka a hudby stalo ústředním tématem kognitivních neurověd a zde syntetizujeme jejich nejnovější poznatky. Zastřešujícím cílem této kapitoly je představit široké panorama současných poznatků o procesech zapojených do vnímání a chápání komplexního sémiotického objektu, jakým je píseň, přičemž se zabýváme tím, do jaké míry hudba ovlivňuje vnímání řeči. Podáváme přehled nejnovějších studií zkoumajících rozhraní hudby a jazyka, přičemž zkoumáme související otázky, jako je specifičnost obou domén a společné reprezentace. Shromážděné důkazy nejen naznačují existenci společných neuronálních sítí pro zpracování hudby a jazyka, ale také naznačují přítomnost nezávislých složek v jejich zpracování. |