Embarrassment and Boredom – Positive Impulses in Acting Improvisation

Název česky Trapnost a nuda – pozitivní impulsy v herecké improvizaci
Autoři

MUSILOVÁ Martina

Rok publikování 2024
Druh Další prezentace na konferencích
Citace
Popis Emoce postavy, kterou herec hraje, nemusí být jediné, které herec prožívá. Vedle nich herec vnímá sám sebe – soustředění, tělesné uvolnění, schopnost soustředit pozornost na hru i svou hravost a momentální tvořivost. Například K. S. Stanislavskij hovoří o hercově sebecítění a tvůrčím stavu, který je třeba probudit a rozvíjet. Příspěvek se zaměří na dva pocity, které jsou obecně hodnoceny jako negativní, a to pocit trapnosti a pocit nudy. Oba tyto pocity silně ovlivňují smyslové, motorické a afektivní systémy a kognitivní procesy. Pocit trapnosti může ochromit činnost aktéra, avšak se zvýšeným tělesným napětím. Pocit nudy tlumí aktivitu, ale snižuje tělesné napětí. V případě aktivní transformace těchto pocitů se může rozvinout tvořivost improvizujícího herce. V případě pocitu trapnosti jde o probuzení tělesného vnímání, svalové/tělesné paměti a větší expresivity, která lépe komunikuje s publikem. V případě pocitu nudy jde o aktivaci hercovy pozornosti k alternativním cílům, což podporuje jeho tvořivost a autorství. Na příkladu písemných reflexí studentů disciplíny Dialogické jednání s vnitřním partnerem (specifická forma improvizace, kterou založil a zkoumal prof. I. Vyskočil) bude ukázána transformační síla pocitů trapnosti a nudy a jejich schopnost probudit ve hře zcela pozitivní emoce úžasu a radosti.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.