Embarrassment and Boredom – Positive Impulses in Acting Improvisation
Název česky | Trapnost a nuda – pozitivní impulsy v herecké improvizaci |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Citace | |
Popis | Emoce postavy, kterou herec hraje, nemusí být jediné, které herec prožívá. Vedle nich herec vnímá sám sebe – soustředění, tělesné uvolnění, schopnost soustředit pozornost na hru i svou hravost a momentální tvořivost. Například K. S. Stanislavskij hovoří o hercově sebecítění a tvůrčím stavu, který je třeba probudit a rozvíjet. Příspěvek se zaměří na dva pocity, které jsou obecně hodnoceny jako negativní, a to pocit trapnosti a pocit nudy. Oba tyto pocity silně ovlivňují smyslové, motorické a afektivní systémy a kognitivní procesy. Pocit trapnosti může ochromit činnost aktéra, avšak se zvýšeným tělesným napětím. Pocit nudy tlumí aktivitu, ale snižuje tělesné napětí. V případě aktivní transformace těchto pocitů se může rozvinout tvořivost improvizujícího herce. V případě pocitu trapnosti jde o probuzení tělesného vnímání, svalové/tělesné paměti a větší expresivity, která lépe komunikuje s publikem. V případě pocitu nudy jde o aktivaci hercovy pozornosti k alternativním cílům, což podporuje jeho tvořivost a autorství. Na příkladu písemných reflexí studentů disciplíny Dialogické jednání s vnitřním partnerem (specifická forma improvizace, kterou založil a zkoumal prof. I. Vyskočil) bude ukázána transformační síla pocitů trapnosti a nudy a jejich schopnost probudit ve hře zcela pozitivní emoce úžasu a radosti. |