Událost, porozumění a interpretace jako ontologické fakty
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tématem příspěvku je událost tvorby uměleckého díla v čase a vliv takového faktu na jeho hodnotu, základní porozumění a konečnou interpretaci. Metodou odpovědi na daný problém je metonymie: budou-li představené argumenty platné o dvou obrazech, budou platné o celé třídě podobných děl. Na konkrétních příkladech Velázquezových Las Meninas a Picassově Guernice bude ukázáno, co znamená rozumět těm obrazům z hlediska události v čase jejich tvorby, dále jaká je souvislost mezi porozuměním, referencí, porozuměním a interpretací, jaký je vztah mezi časností a stálostí. Klíčové se v dané věci jeví referenční vlastnosti díla, které v posledku vedou k tzv. slabému antropocentrickému principu, který má rozhodný vliv na všechny zmíněné faktory. |