Život a dílo Osvalda Chlubny v letech 1934–1939
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Pětiletí před vypuknutím druhé světové války zaujímá v životě brněnského skladatele Osvalda Chlubny (1893–1971) zvláštní místo. Chlubna se začíná ve větší míře prosazovat v koncertních sálech, jeho skladby jsou vydávány tiskem a sklízí i ocenění a finanční prémie různých institucí. V hudební tvorbě dospěl přes počáteční megalomanské výboje k vlastnímu svébytnému vyjádření a má za sebou první kompoziční pokusy ve všech oblastech tvorby (snad jen s výjimkou úprav lidových písní a tvorby pro děti). Ve sledovaném období 1934–1939 je z jeho tvorby pravděpodobně nejzajímavějším dílem scénické mystérium V den počátku, op. 43 (1935) podle indiánského mystéria Jak smrt přišla do světa z pera Hartleye Burra Alexandra v překladu Otto Františka Bablera. Za zmínku stojí rovněž oceňovaná trojice koncertů (violová Fantasie, op. 44, klavírní, op. 46 a violoncellový, op. 47) z let 1936–1938. Koncert f moll pro violoncello je také poslední skladbou, která ještě není přímo ovlivněna blížícími se válečnými událostmi. Ve svém příspěvku chci sledovat především oblast provádění a recepce zmíněných skladeb. |
Související projekty: |