“The Good, the Bad, and the Ugly” : The Impossible Term “Propaganda” and Its Popular and Anti-royal Uses in Luxembourg Bohemia (ca. 1390–1421)

Název česky „Hodný, zlý a ošklivý“ : Nemožný pojem „propaganda“ a jeho populární a protikrálovské využití v lucemburských Čechách (cca 1390-1421)
Autoři

HÜBNEROVÁ Klára

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Hungarian Historical Review
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://hunghist.org/83-articles/919-2024-2-hubner
Doi http://dx.doi.org/10.38145/2024.2.235
Klíčová slova Medieval propaganda; Pre-Hussite Bohemia; Luxemburg dynasty; Wenceslas IV; Sigismund of Luxemburg
Přiložené soubory
Popis Článek sleduje dvě cesty: Nejprve se zabývá genealogií pojmu propaganda a jeho obtížnou terminologií. Na jedné straně je úzce determinován moderními předpoklady, na druhé straně má vlastnosti, které z něj činí nadčasový fenomén politické komunikace. Vzhledem k této silné determinaci modernitou funguje její aplikace na předmoderní příklady pouze tehdy, je-li zdůrazněn komunikační proces: jeho historické a společenské pozadí, strategie propagandisty, jeho smysl pro nejlepší přesvědčovací obsahy určité cílové veřejnosti atd. Za druhé se zaměříme na paralelní projevy propagandy na českou společnost v desetiletích před husitskými válkami (1390-1420). Zde lze identifikovat dvě její funkce: využití propagandy k prohloubení a šíření husitského reformního myšlení mezi obyvatelstvem a k podrobení příslušných lucemburských králů - Václava IV. a Zikmunda Lucemburského - ostré kritice. Přestože mezi oběma formami bylo jen málo styčných bodů, protože se týkaly jiných sociotopů, ukazují, jak dalekosáhlý mohl být v 15. století dopad politické propagandy.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.