Traces of Proust in Michel Tremblay
Název česky | Proustovy stopy u Michela Tremblaye |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Slovo a Smysl |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Domovská stránka Slovo a smysl |
Doi | http://dx.doi.org/10.14712/23366680.2024.2.8 |
Klíčová slova | Marcel Proust; Michel Tremblay; birth of a writer; total art poetics; French novel; Quebec novel |
Přiložené soubory | |
Popis | Aristokratický duch a atmosféra Proustova románového cyklu jsou na první pohled zcela odlišné od plebejského prostředí děl quebeckého dramatika a prozaika Michela Tremblaye, který svou poetiku vystavěl na slangu montrealského předměstí a povznesl jej do vysoké literatury pomocí prvků starořecké tragédie, středověkého náboženského dramatu. Totéž pak ve společenském románu. Proust také z velké části chybí v kulturních odkazech a narážkách (Balzac, Zola, Camus, Vian, Sartre, Genet), jimiž jsou Tremblayova díla poseta. Přesto se zdá, že Marcel Proust stojí v pozadí Tremblayova prvního velkého románového projektu - hexalogie Chronique du Plateau Mont-Royal (1978-1998), která formou rodinné kroniky sleduje zrod budoucího autora. V tomto přepisu Marcela Prousta, ovšem nikoli v první, ale třetí třetí osobě, se se budoucí spisovatel - vypravěč těchto románů, označený jako „malý chlapec“ nebo „dítě tlusté ženy“ - objevuje pouze v pozadí, jako konvergence ostatních postav, které jako iniciátoři představují základy tvorby Michela Tremblaye. Můj rozbor této specifické konfigurace postav v hexalogii doplní jeden z románů cyklu Traversées, La Traversée du continent (2007), první díl cyklu Diaspora des Desrosiers, v němž cesta budoucí autorovy matky Nany představuje objevování a učení se umění. Implicitní odkazy na La Recherche du temps perdu lze vytyčit v celém textu. Představení vypravěčské strategie doplní charakteristika tremblayovské poetiky. |
Související projekty: |