Inside the inner dynamism of the theatrical sign: an archaeology of Jiří Veltruský’s theatre theory.
Název česky | Vnitřní dynamika divadelního znaku: archeologie divadelní teorie Jiřího Veltruského |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2025 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Slovo a slovesnost |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://asjournals.lib.cas.cz/slovoaslovesnost/article/uuid:710dd4ac-5564-4803-af41-1ff3aced0e27/detail |
Doi | http://dx.doi.org/10.58756/s2318678 |
Klíčová slova | theatre semiotics; Jiří Veltruský; Prague School; dynamism of theatrical sign; structuralism |
Popis | Studie podává přehled divadelní teorie Jiřího Veltruského se zaměřením na vývoj jeho koncepce divadelního znaku od raných textů publikovaných ve 40.letech až po jeho zralé studie z 80.let 20.století. Text ukazuje, jak Veltruský na základě syntézy teoretických konceptů prací Jana Mukařovského, Romana Jakobsona, Karla Bühlera, Ferdinanda de Saussura a Charlese S. Peirce vytváří vlastní dynamické pojetí divadelního znaku. Toto pojetí jednak postihuje specifické kvality divadelní sémiotiky, jednak se vyhýbá nástrahám mechanické aplikace lingvistického pojetí znaku na umění. Veltruského teoretické dílo je následně zasazeno do kontextu sémiotických teorií divadla Rolanda Barthese, Eriky Fischer-Lichte, Marca De Marinise, Keira Elama a Patrice Pavise a také zhodnoceno ve vztahu k paradigmatické změně po tzv. performativním obratu v divadelní vědě a sociologii. |
Související projekty: |