Inside the inner dynamism of the theatrical sign: an archaeology of Jiří Veltruský’s theatre theory.

Název česky Vnitřní dynamika divadelního znaku: archeologie divadelní teorie Jiřího Veltruského
Autoři

DROZD David

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Slovo a slovesnost
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://asjournals.lib.cas.cz/slovoaslovesnost/article/uuid:710dd4ac-5564-4803-af41-1ff3aced0e27/detail
Doi http://dx.doi.org/10.58756/s2318678
Klíčová slova theatre semiotics; Jiří Veltruský; Prague School; dynamism of theatrical sign; structuralism
Popis Studie podává přehled divadelní teorie Jiřího Veltruského se zaměřením na vývoj jeho koncepce divadelního znaku od raných textů publikovaných ve 40.letech až po jeho zralé studie z 80.let 20.století. Text ukazuje, jak Veltruský na základě syntézy teoretických konceptů prací Jana Mukařovského, Romana Jakobsona, Karla Bühlera, Ferdinanda de Saussura a Charlese S. Peirce vytváří vlastní dynamické pojetí divadelního znaku. Toto pojetí jednak postihuje specifické kvality divadelní sémiotiky, jednak se vyhýbá nástrahám mechanické aplikace lingvistického pojetí znaku na umění. Veltruského teoretické dílo je následně zasazeno do kontextu sémiotických teorií divadla Rolanda Barthese, Eriky Fischer-Lichte, Marca De Marinise, Keira Elama a Patrice Pavise a také zhodnoceno ve vztahu k paradigmatické změně po tzv. performativním obratu v divadelní vědě a sociologii.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.