Komputační lingvistika v současném slavistickém bádání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2025 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Současná srbská a česká slavistická bádání II/Savremena srpska i češka slavistička istraživanja II |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | E-kniha (PDF) |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0684-2025-1 |
Klíčová slova | computational linguistics; artificial intelligence; video games; localization |
Popis | Předkládaná studie se zaměřuje na nové možnosti výzkumu v oblasti komputač-ní lingvistiky, zejména v kontextu videoher a umělé inteligence, a snaží se o pro-pojení těchto tří oblastí. Poskytuje obecný úvod do komputační lingvistiky, která vznikla v 50. letech minulého století jako reakce na rychlý rozvoj vědy a především techniky, a seznamuje čtenáře s pojmy jako zpracování přirozeného jazyka a po-rozumění přirozenému jazyku. Dále se věnuje propojení komputační lingvistiky nejen s umělou inteligencí, jež výrazně napomáhá počítačům rozumět, interpre-tovat a generovat lidský jazyk, ale také s videohrami. V textu je zdůrazněna role umělé inteligence ve videoherním průmyslu, kde se využívá například pro vytvá-ření dialogů a příběhů, interakci s hráči a pro překlad a lokalizaci videoherního obsahu. Článek také formuluje výzvy a přínosy využití AI ve videohrách, včetně negativních etických a právních aspektů. Autorka zmiňuje, že AI může generovat personalizované příběhy a řídit chování herních postav, což přispívá k hlubší imerzi hráčů. Dále se věnuje problematice překladu videoherního textu, kde AI sice může být nápomocná, ale takto vyhotovený překlad stále vyžaduje lidskou kontrolu pro zajištění kvality a přesnosti. Závěrem autorka považuje hypotézu, že videohry jsou praktickým příkladem aplikace komputační lingvistiky a že toto lingvistické odvětví může hrát klíčovou roli při vývoji videoher za opodstatněnou, nabádá však k dalšímu a podrobnějšímu výzkumu. Komputační lingvistika a vi-deohry jsou propojeny skrze jazyk, který vykazuje napětí mezi přirozeným lidským a strojovým umělým jazykem. |
Související projekty: |