Sex, manželství a láska v antické a středověké literatuře. Příspěvek k paradigmatu intimity evropského kulturního okruhu.

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PAVELKA Jiří

Rok publikování 1999
Druh Článek ve sborníku
Konference Chocholáč, Bronislav - Jan, Libor - Knoz, Tomáš, ed.: Nový Mars Moravicus aneb sborník příspěvků, jež věnovali prof. dr. Josefu Válkovi jeho žáci a přátelé k šedesátinám.
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Písemnictví, mas-media, audiovize
Klíčová slova sex; marriage; love; Classical and Medieval literature; intimacy
Popis Evropská intimita má anticko-křesťanské základy. Zkoumat ji lze na systému erotických, milostných a rodinných vztahů praktikovaných v evropském kulturním okruhu a reflektovaných filozofií, náboženstvím, uměním a zejména literaturou. Literatura v období antiky a středověku vynalézavě a s velkým zaujetím obhajuje lásku jako základní dynamický hodnotový a sociálně integrující princip lidského života. Cenným archívem poskytujícím zprávu o evropské intimitě je starořecká mytologie. Život olympských bohů představuje zrcadlový obraz mezilidských vztahů. Je výrazem antického senzualizmu a hédonismu jako zaujetí pro pozemskou erotiku, krásu těla i rozkoše ducha. Božský a lidský svět se v antických mýtech prostupují a mísí. Mýty a paralelně také antické slovesné umění zachycují nejen modely chování svobodných řeckých a římských občanů v oblasti erotiky, lásky a rodiny, ale předvídavě a téměř vyčerpávajícím způsobem také základní modely chování evropské komunity v dané oblasti integrované institucí monogamního manželství. Křesťanství přichází s novým, teocentrickým pojetím lásky a pojetím sexu jako prvotního hříchu. Hlavní hodnotou v křesťanském konceptu světa sehrává láska člověka k Bohu, Kristova láska k člověku a nezištná láska člověka k bližnímu svému. Sex je tabuizován a vyvázán ze sféry hříchu pouze v manželství, pokud slouží k bohulibému plození dětí. Toto pojetí naplňuje, ale také překračuje středověká dvorská, měšťanská i církevní kultura a literatura. Raná provensálská dvorská lyrika ještě uchovává tradici antické lásky a erotiky. Dvorská milostná písňová lyrika středoevropského kulturního okruhu (minnesang) je již vyvázána z dobové dvorské morálky - přináší módní pojetí kurtoazní lásky jako platonické (nenaplněné) lásky rytíře sloužícího vdané ženě. Zde lze nalézt kořeny novodobé romantické lásky. Církevní literatura rozvinula zejména v duchovní lyrice, legendách a v mariánském kultu pojetí mystické lásky k Bohu. Do opozice vůči dvorské i církevní literatuře se dostávala měšťanská literatura a vagantská (žákovská) tvorba. Zde vznikala realistická a satirická středověká tvorba, která představuje plynulý přechod mezi středověkou a renesanční literaturou, proklamativně již adorující erotiku.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.