Modus pasivity a spirituální styl Satanského tanga

Autoři

BLAŽEJOVSKÝ Jaromír

Rok publikování 2001
Druh Článek ve sborníku
Konference Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Písemnictví, mas-media, audiovize
Klíčová slova Béla Tarr; Attila Janisch; Krzysztof Kieślowski; Robert Bresson; Wim Wenders
Popis Jestliže postava hraného filmu nejedná, ale spíše "je jednána", jestliže nekráčí, ale spíše "je kráčena", můžeme hovořit o modu pasivity. Tento modus, který nalézáme např. ve filmech Krzysztofa Kieślowského,Attily Janische, Roberta Bressona či Wima Wenderse, může být navozen zvláštním způsobem rámování, zvláštními úhly kamery, dlouhými záběry, zvláštní "loutkovou" hereckou technikou nebo kontrapunktickým či mechanickým uplatněním hudby. Druhá část článku se věnuje sedmihodinovému dílu maďarského režiséra Bély Tarra Satanské tango. Záběry tohoto filmu jsou vedeny z hlediska pomalého Boha (nebo ďábla). Ústřední taneční sekvence filmu je příkladem pro uplatnění modu pasivity.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.