Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení

Autoři

SPURNÝ Lubomír

Rok publikování 2000
Druh Článek ve sborníku
Konference Hudební věda a výchova 8
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova Heinrich Schenker; Music theory; Fundamental line; Fundamental structure; Fernhören
Popis Studie se zabývá základními pojmy Schenkerovy teorie: předkomponovaný model (Urlinie, Ursatz) a tvořivé slyšení (Fernhören). I když tyto pojmy bývají posuzovány rozděleně, panuje v původní Schenkerově teorie mezi oběma pojmy soulad. Základní tvar Ursatz je sice smyslově neuchopitelný, v procesu specifického nahlížení s pomocí Fernhören však postupně vyzařuje z podstaty jevu. Spolu se spekulativním rozumem se na jeho utváření podílí i zkušenost slyšení. Ursatz je tedy skrytou vlastností věcí a jeho ulpívání na povrchu je pouze útržkovité. Fernhören chápané jako tvořivé slyšení je současně tvořivým (spekulativním) myšlením, jež v sobě spojeně zachovává oba zmíněné momenty.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.