Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2000 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Hudební věda a výchova 8 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Heinrich Schenker; Music theory; Fundamental line; Fundamental structure; Fernhören |
Popis | Studie se zabývá základními pojmy Schenkerovy teorie: předkomponovaný model (Urlinie, Ursatz) a tvořivé slyšení (Fernhören). I když tyto pojmy bývají posuzovány rozděleně, panuje v původní Schenkerově teorie mezi oběma pojmy soulad. Základní tvar Ursatz je sice smyslově neuchopitelný, v procesu specifického nahlížení s pomocí Fernhören však postupně vyzařuje z podstaty jevu. Spolu se spekulativním rozumem se na jeho utváření podílí i zkušenost slyšení. Ursatz je tedy skrytou vlastností věcí a jeho ulpívání na povrchu je pouze útržkovité. Fernhören chápané jako tvořivé slyšení je současně tvořivým (spekulativním) myšlením, jež v sobě spojeně zachovává oba zmíněné momenty. |