School culture as an object of research
Název česky | Kultura školy jako předmět výzkumu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | The New Educational Review |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | school culture; research; features of a successful school |
Popis | Přestože je zkoumání kultury školy obtížné, výzkumníci usilují o její empirické uchopení už od šedesátých let minulého století. Nyní existuje velké množství realizovaných výzkumů a jejich velmi rozmanitých východisek, způsobů realizace i závěrů. Následující text naznačuje možnost utřídění těchto výzkumů na základě účelu, který byl do jednotlivých výzkumů vtělen. Ačkoliv není přehled podávaných příkladů zcela vyčerpávající a zařazení jednotlivých provedených výzkumů není vždy naprosto jednoznačné, jedna věc je z následujícího přehledu zřejmá. A to skutečnost, že kultura školy je jen výjimečně zkoumána pro samotné porozumění kultuře školy. Daleko častěji je kultura školy zkoumána jako východisko, předpoklad, či nástroj pro určitý předmět zájmu výzkumníka, ležící mimo samotnou kulturu, ať už je to kvalita práce školy a její posuzování, kvalita učebních procesů či potenciál rozvoje školy. |
Související projekty: |