Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence

Autoři

HAJNÁ Věra

Rok publikování 2005
Druh Článek ve sborníku
Konference Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Popis Zkoumání sebehodnocení intelektově nadaných dětí je součástí výzkumu sociability a emocionality nadaných dětí v ČR. Na výzkumu participovalo 60 dětí nadaných ve věku 7 9 let a 100 dětí spadajících do průměrného inteligenčního pásma. Ke zjišťování struktury inteligence jsme použili Wechslerovu škálu inteligence pro děti, sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí Harters Self-Perception Profile for Children. Také učitelé posuzovali sebehodnocení dětí v některých oblastech v rámci Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. Výsledky ukázaly, že nadanější děti dosahují vyššího sebehodnocení v oblasti školních dovedností, než děti méně nadané. Nejnižšího sebehodnocení naopak dosahují v oblastech sociální akceptace a pohybových dovedností. Globální sebehodnocení nadaných dětí je determinováno školními dovednostmi a chováním. Mezi dívkami a chlapci jsme zjistili rozdíly v oblastech sociální akceptace, fyzického vzhledu a chování. Dívky se hodnotí lépe sociálně adaptované, fyzicky přitažlivější a lépe se chovají, ve srovnání se sebehodnocením chlapců. Tyto výsledky korespondují i s hodnocením učitelů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.