Je zakotvená teorie teorií?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica U 10 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | educational research; grounded theory; theory; education; induction; qualitative methodology; |
Popis | Článek se zabývá kvalitativní a kvantitativní metodologií, které jsou nahlíženy jako dva odlišné, nikoli však soupeřící diskursy. Především se zaobírá obecnými metodologickými, epistemologickými a logickými otázkami kvalitativního výzkumu, zvláště pak metodou zakotvené teorie (grounded theory). Dále je podrobeno zkoumání použití induktivní metody v kvalitativním diskursu, tvorba teorií a je vysloven a zdůvodněn výrok, který tvrdí, že zakotvená teorie je hypotézou. Příspěvek opodál popisuje možnosti spojení obou diskursů (obou typů analýz) v jednom výzkumu, nikoli pouze použití rozličných metod. Na závěr článku je řešena povaha sociálních věd a hledání pravdy v sociálních vědách. |