Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2006 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | adult civic education; active citizenship; participation; participants |
Popis | Text je zaměřen na občanské vzdělávání dospělých v neformálním sektoru vzdělávání v České republice. Autoři nejprve ukazují na vztah občanského vzdělávání a celoživotního učení a především s oporou o mezinárodní a národní strategické dokumenty prezentují občanské vzdělávání dospělých jako jeden z prostředků naplňování ideálu aktivního občanství. Poté se věnují těm datům z reprezentativního dotazníkového šetření výzkumu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje, která se týkají účasti dospělých na aktivitách občanského vzdělávání, existující nabídky v této oblasti, a charakteristik účastníků občanského vzdělávání, jež srovnávají s některými charakteristikami ostatních respondentů výzkumu. Ukazuje se, že účast dospělých na aktivitách občanského vzdělávání je v českém prostředí velmi nízká, existující nabídka je někdy obtížně specifikovatelná. Dospělí účastnící občanského vzdělávání vykazují některé specifické charakteristiky oproti těm, kteří se těchto aktivit neúčastní. Specifika byla interpretována ve vztahu k pracovnímu uplatnění, hodnotám a postojům, zájmu účastníků učit se a poznávat nové věci. Nebyl prokázán vztah mezi účastí v aktivitách občanského vzdělávání dospělých a občanskou angažovaností. |
Související projekty: |